Родина

Сім’я завжди займала одне з найважливіших місць в системі людських цінностей. Вона була і є першоосновою продовження роду на землі.

Навіщо потрібна якісна сім’я нашому сучасному суспільству? Сім’я в першу чергу формує світогляд нової людини. З родини починається виховання особистості дитини і пізнання нею навколишнього світу. Адже сім’я – це маленька модель світу в межах будинку. Тут закладаються і морально- етичні основи майбутнього людини, прищеплюються життєві цінності. Діти стежать за відносинами батьків, за їхніми розмовами, за їх захопленнями. Мама і тато – для них перші й головні приклади для наслідування, вони передають свій життєвий досвід, сімейні традиції. Від клімату, який панує в сім’ї, від того, наскільки затишно і радісно вдома, залежить, чим буде цікавитися дитина, як вона побудує своє життя, що передасть в майбутньому своїм дітям.

Створити сім’ю нескладно, достатньо лише рішення двох. Молоді люди, одружуючись, рідко задають собі питання: «навіщо ми одружуємося?». На їх погляд для цього є достатньо вагома причина: «тому, що ми любимо один одного». Однак, як показує гіркий досвід, більшість сімей розпадаються, проіснувавши менше п’яти років, а деякі з них – не витримавши й року. Звичайно, в сім’ї повинна панувати любов, але потрібні ще й розуміння, терпіння, повага, готовність вислухати і допомогти й маса інших якостей, якими повинні володіти обоє.

У розроблюваних нами програмах формуванню образу якісної сім’ї приділяється особливе місце, оскільки якісний соціальний інститут сім’ї дуже важливий для сучасного суспільства. Сім’я – це не просто фізіологічне продовження людського роду, це продовження якісного роду і якісного життя на землі. Підготовка дітей до створення сім’ї – це така ж важлива проблема, як і підготовка до професійної діяльності, адаптація до життя в суспільстві.

Ми пропонуємо повний курс, що охоплює всі питання, пов’язані із сім’єю, починаючи від фізіологічних та психологічних особливостей чоловіка і жінки, і закінчуючи психологією сімейного життя, веденням спільного господарства, народженням і вихованням дітей, а також правами та обов’язками молодих громадян, які укладають сімейний союз.

РОЗДІЛ 1. Чоловіче та жіноче начало в єдиній природі

У даному розділі ми звертаємо увагу учнів на психологічні та фізіологічні особливості чоловіка й жінки, а також на відмінності чоловічих і жіночих особин у тваринному і рослинному світі. Все в природі поділено на чоловічу і жіночу стать, і обидва вони важливі в однаковій мірі. Лише в парі можливе продовження життя – народження потомства. Цю можливість і забезпечують фізіологічні функції чоловічого і жіночого організму.

  1. ТЕМА: Необхідність поділу в природі на чоловічу і жіночу стать.
  1.  ТЕМА: Будова організму людини і її психологія. У чому подібність і відмінність хлопчиків і дівчаток?
  2. ТЕМА: Чи може хтось бути важливіше: чоловіки чи жінки? Хто важливіший: мама чи тато? Кого ти більше
    любиш? Кого більше люблять батьки: синів чи дочок?
  3. ТЕМА: Якби можна було помінятися – поміняв(ла) би я свою стать? Чому? Чому мені подобається бути хлопчиком чи дівчинкою?

РОЗДІЛ 2. Важливість пари

У даному розділі приділяється увага важливості створення пар. Чоловік і жінка тільки за допомогою з’єднання своїх фізіологічних можливостей можуть зачати дітей. Парування всього живого визначено природою, і ми можемо це простежити і в світі тварин, і в світі рослин.

Важливість пари і рівність кожного в парі демонструє сама природа, адже кожен рівною мірою виконує свої фізіологічні функції – продовження роду і збереження життя на Землі.

  1. ТЕМА: Пари у тваринному світі (створення пар в шлюбний період, моногамія і полігамія у тварин).
  2. ТЕМА: Як тварини та (або) птахи вибирають пару? Навіщо?
  3. ТЕМА: Чи є сім’ї у риб?
  4. ТЕМА: Стадо і зграя: чому немає пар?
  5. ТЕМА: Тварини-однолюби і тварини-одинаки.
  6. ТЕМА: Пари та сім’ї: в чому відмінність?
  7. ТЕМА: Як люди створюють пари? Навіщо?
  8. ТЕМА: Парування або сімейний союз? Інстинкти і моральність.
  9. ТЕМА: Хто важливіший в парі? Рівна участь і рівна відповідальність.
  10. ТЕМА: Сенс створення пари – народження дітей.
  11. ТЕМА: Пара – єдине ціле. Доповнення один одного.

РОЗДІЛ 3. Психологічні властивості й фізіологічні особливості чоловіка та жінки

Даний розділ стосується психологічного і фізіологічного устрою чоловічого і жіночого організму. У розділі мова піде про те, чим саме одна із статей доповнює іншу і чому чоловіча і жіноча стать є складовими одного цілого. У чому полягають основні фізіологічні функції, які психологічні особливості організму чоловіка і жінки забезпечують їм виконання природних функцій (наприклад, чоловіча стать – це завжди домінування витривалості, сили і т.д.; жіноча стать – це, наприклад, ніжність, витонченість і т.д.). Основний акцент робиться на тому, щоб показати саме фізіологічні особливості як одної, так й іншої статі: чоловік передає сім’я (як і тварини самці, так і рослини самці запилюють самку), жінка ж виношує потомство, і весь процес дозрівання відбувається саме в жіночому організмі.

  1. ТЕМА: Чоловіки та жінки.
  2. ТЕМА: Фізичні відмінності чоловіків і жінок. Їх функціональна виправданість.
  3. ТЕМА: Біологічна цінність чоловіка й жінки в природі.
  4. ТЕМА: Значимість відмінностей тіла.
  5. ТЕМА: Психологічні відмінності чоловіків і жінок (інтелект, темперамент, характер, емоційні реакції, інтуїція, самостійність та ін.). Для чого вони існують? Які функції цими особливостями забезпечуються?
  6. ТЕМА: Природні завдання чоловіків і жінок.
  7. ТЕМА: Взаємодопомога чоловіка й жінки при вирішенні життєвих завдань.
  8. ТЕМА: Взаємне доповнення чоловіка і жінки.

РОЗДІЛ 4. Історична роль чоловіка та жінки

 Даний розділ присвячений місцю і ролі чоловіка й жінки в суспільстві в різні періоди історії. Наприклад, коли і як визначилася нерівність між статями, і яка роль відведена чоловікові й жінці? Чому ці дві рівних за своїм природним призначенням статі займають нерівне положення в суспільстві? Щоб відповісти на ці питання, ми розглянемо історію різних народів, різноманіття культур, відмінність релігій, географічні особливості територій з різними природними умовами і т.д. Історія кожного народу формувалася тисячоліттями, і творили її люди. Саме люди визначали роль і місце чоловіка й жінки в соціумі. Сьогодні ми пропонуємо учневі поміркувати самостійно над цим питанням і зробити самостійні висновки.

  1. ТЕМА: Історії людей і про людей.
  2. ТЕМА: Як люди визначали, хто важливіше: чоловік чи жінка? Історична нерівність чоловіків і жінок.
  3. ТЕМА: Як змінилися погляди в суспільстві на роль чоловіка і жінки за останні сто років.

РОЗДІЛ 5. Різниця думок про рівність чоловіка й жінки

Для того, щоб учні змогли аргументовано робити висновки про роль і природжене місце чоловічої та жіночої статі в суспільстві, в даному розділі ми проведемо порівняльний аналіз між різними функціями чоловіків і жінок, а також порівняємо суспільні пріоритети рівності чоловіка й жінки в різні історичні періоди. Ми проведемо паралель між правилами рівності, створеними людьми і закладеними природою.

  1. ТЕМА: Природні та суспільні функції чоловіків і жінок
  2. ТЕМА: Міфи, стереотипи і типові помилки про відмінності чоловіків і жінок.
  3. ТЕМА: Сучасні уявлення суспільства про роль чоловіка й жінки. У чому проявляється свобода і рівність?

РОЗДІЛ 6. Аналіз статистичних даних про розлучення

Незважаючи на всю важливість сім’ї – основи життя на Землі, більша частина створених союзів розпадається. Статистика розлучень у всьому світі просто лякає, і основною причиною є неправильний вибір партнера. За статистикою розпадається кожен другий союз. Майже половина сімей зазнають краху. Даний розділ допоможе учням зробити самостійні висновки про важливість родини та відповідальність за неї.

  1. ТЕМА: ТЕМА: Важливість створення міцної У даному розділі мова піде про основні причини руйнування сімей. Кажуть, що шлюби укладаються на небесах. Але чому тоді багато з них опиняються під ударом? Чому люди розходяться, навіть якщо здається, що все йде ідеально? Чому сімейні узи стають для багатьох тягарем? Ці та інші важливі питання ми розглянемо в цьому розділі.
  2. ТЕМА: Причини руйнування сімейних союзів. та її збереження. Причини розпаду сімейних союзів.
  3. ТЕМА: Наслідки руйнування сімейного союзу.
  4. ТЕМА: Причини руйнування сімейних союзів

РОЗДІЛ 7. Руйнування сімейних союзів

РОЗДІЛ 8. Соціально-психологічні умови створення сім’ї

У даному розділі приділяється увага найважливішим питанням, які мають обговорюватися до створення сімейного союзу: вибір партнера, вивчення родоводу, бюджет, планування народження дітей, спільне виховання дітей.

  1. ТЕМА: Вибір партнера. Сумісність.
  2. ТЕМА: Родовід подружжя.
  3. ТЕМА: Соціально-побутове планування в сім’ї.
  4. ПРАКТИКА: «Складання життєвих планів», «Визначення життєвих цілей», «Тайм-менеджмент і бізнес- план сімейного життя», методика «Сімейний договір».
  5. ТЕМА: Планування народження дітей.
  6. ТЕМА: Спільне виховання дітей.
  7. ТЕМА: Допомога дитині у самовизначенні й саморозвитку
  8. ПРАКТИКА: «Розподіл часу, можливостей і ін. ресурсів для виховання дітей».
  9. ТЕМА: Шлюбний контракт.

РОЗДІЛ 9. «ФОРМУЛИ» якісної сучасної сім’ї

  1. ТЕМА: Принцип істинності НАМІРУ (заради чого створюється союз?)
  2. ПРАКТИКА: «Визначення життєвих цілей для подружжя», «Визначення життєвих цілей сім’ї».
  3. ПРАКТИКА: «Результативність: особиста і спільна (сімейна) успішність у реалізації життєвих цілей» (розвиток вміння визначати критерії успішності та результативності: якісні, кількісні та часові).
  4. ТЕМА: Принцип ЩИРОСТІ в сімейних відносинах (створення сім’ї не заради вигоди, без будь-яких умов).
  5. ТЕМА: Принцип ЧЕСНОСТІ в сімейних відносинах – основа якісних відносин.
  6. ПРАКТИКА: «Виховання чесності».
  7. ТЕМА: Принцип СВОБОДИ в сімейних відносинах –
    умова якісних відносин.
  8. Свобода і відповідальність: як вони реалізуються разом?
  9. ПРАКТИКА: «Свобода і відповідальність» (вірність, дотримання меж зони внутрішнього комфорту). Як,
    дотримуючись своїх інтересів, дотримуватися одночасно й інтересів інших людей?
  10. Принцип ПОВАГИ в сімейних відносинах – визнання важливості людини у своєму житті.
  11. ПРАКТИКА: «Безоціночне сприйняття людини людиною», «Щира повага», «Способи саморегуляції: усунути
    роздратування й претензії».
  12. ТЕМА: Принцип КОНСТРУКТИВНІ ЗАУВАЖЕННЯ в сімейному житті. Тактовність. Змінюючи інших – змінюємося самі (неможливість «гри в одні ворота» в сім’ї).
  13. ПРАКТИКА: «Гарячий стілець», «Переговори», «Розкажи мені про мене», «Конструктивні зауваження».
  14. ТЕМА: Принцип КОНТРОЛЮ ЕМОЦІЙ в сімейному житті. Доброзичливість.
  15. ПРАКТИКА: «Управління гнівом».
  16. ПРАКТИКА: «Зміна ставлення (до вчинку, слова, бездіяльності)».
  17. ПРАКТИКА: «Техніки дихання для саморегуляції внутрішнього стану», «Практики збереження спокою», «Емоційний контроль (НЛП)».
  18. ПРАКТИКА: «Вибір слів: «фрази-стукалочки», звичні мовні звороти».
  19. ПРАКТИКА: «Контроль імпульсивності», «Гра за правилами».
  20. ТЕМА: Принцип ТЕРПІННЯ в сімейному житті.
  21. ПРАКТИКА: «Практика чи звичка?» (Визначення власних звичок терпіння або нетерплячості в повсякденному
    житті: наскільки комфортне очікування?).
  22. ПРАКТИКА: «Вироблення навичок терпіння». Притчі й метафори про терпіння.
  23. ТЕМА: Принцип СПІЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ.
  24. ПРАКТИКА: «Розвиток емпатії», «Способи опосередкованої участі в діяльності іншої людини», «Мистецтво просто бути поруч».
  25. ТЕМА: Принцип ДОВІРИ в сімейних відносинах.
  26. ТЕМА: Крихкість довіри: необхідність дотримуватися всіх необхідних для сімейного життя умов.
  27. ТЕМА: Що значить «виправдати» і «не виправдати» довіру.
  28. ПРАКТИКА: «Уміння довіряти».
  29. ТЕМА: Принцип ВІДПОЧИНКУ: від чого
    відпочивають в сім’ї?
  30. ПРАКТИКА: «Відносини без напруги».
  31. ТЕМА: Шляхи і можливості використання «Формул успішної сім’ї» в реальному сімейному житті.
  32. ТЕМА: Особистісний ріст подружжя – умова гармонійних відносин.

Освоєння даного курсу допоможе учням не тільки отримати цілісні знання про сім’ю, її функції та основи, а й виховати в собі майбутніх дружин і чоловіків, мам і тат, які будуть відповідально ставитися до сімейних відносин і виховання дітей. Крім того, формування сімейних цінностей тісно пов’язане з вихованням моральних начал особистості. Орієнтуючи учнів на набуття ними сімейних цінностей, ми сприяємо не тільки їх духовно-моральному розвитку, але формуємо нових громадян, здатних забезпечити в майбутньому суспільну стабільність і прогрес.

Залишити відповідь

Войти с помощью: